Church flyer ''The chosen sign'' - Crkveni listić ''Znak izabrani''

Godina: XI                      15. IX. 2024.                                  Broj: 558







 
Draga braćo i sestre,

tko su duhovni egocentrici? 
Postoji li ''duhovni'' ego? Postoji. To su umišljene veličine. Postoji poplava ''duhovnih učitelja'' koji nisu ni svjesni da ih ego vodi. 
 
Spiritualni ego je pojam koji se koristi za opisivanje stanja pojedinca koji koristi duhovna učenja ili prakse kao način da ojača vlastiti osjećaj identiteta i superiornosti. 
 
Kako se to radi?
 
Postizanje Superiornosti: Može se osjećati superiorno zbog svog duhovnog znanja ili praksi, što može dovesti do osuđivanja drugih koji nisu na ''istom nivou'' duhovnog razvoja. Rečeno pojednostavljeno, takvi ''duhovnjaci'' stalno ponavljaju i mantraju: ''ljudi me vole jer sam transcendirao svoj ego. Ja transcendiram ega bolje nego itko drugi. Nikada nećeš sresti nekoga tko je bolje transcendirao svoj ego od mene!'' 
 
Koliko puta se to može primjetiti u nekim obraćanjima ljudi koji se bave duhovnim praksama. Nikada ne smijemo upirati prstom u drugoga, našega bližnjega koji nije, ne može ili ne želi biti u istom ''energetskom vozu'' koji (zamišljeno) grabi naprijed. 
 
Opravdanje Lošeg Ponašanja: Može koristiti duhovna učenja kao izgovor za loše ponašanje ili nedostatak odgovornosti, vjerujući da su njeni/njegovi postupci opravdani zbog njenog/njegovog duhovnog statusa.
 
Kontrola i Manipulacija: Može koristiti svoj duhovni status kako bi manipulirala ili kontrolirala druge, stvarajući osjećaj ovisnosti ili dužnosti kod drugih.
 
''Samo sa mnom raditi i to neograničeno dugo'': Opasna rečenica koja stvara ovisnost, često mentalno nestabilnih klijenata koji se vežu za ''učitelja'', ''svećenika'', ''mentora''...
 
I na kraju, identifikacija sa Duhovnošću: Može se identificirati sa duhovnim praksama i ulogama na način koji jačaju njen/njegov ego, tako da njen/njegov identitet postaje vezan za te prakse, umjesto da se koristi kao sredstvo za rast i razvoj bližnjega.
 
Što ovo znači?
Na primjer, osoba vježba duhovnost (ovu ili onu), hrani se zdravo, vježba itd. ali kada dođe do praktične primjene znanja: u kontaktu sa svojim župljanima, sa svojom familijom, u kontaktu sa ljudima koji različito razmišljaju itd. osoba nema empatiju, razumijevanje, već naprasito reagira i docira, osuđuje, ne uvažavajući Sveto pismo ili sveto učenje, nego samoga sebe stavlja za autoritet. Slijepac je to koji je zapao u autoidolatriju,  klanja se sebi, smatra se bogom i tako upada sve dublje u propast nakaradne oholosti, vodeći i sebe i one koji ga slijede u krivom smjeru. 
 
Dakle, draga braćo i sestre, osoba (laik, svećenik, ovaj ili onaj…) može izgledati izvana duhovna ali to ne znači da njen ego i dalje ne igra ključnu ulogu u njenom ponašanju i stavovima, a upravo to sprečava pravi duhovni razvoj i rast.
 
Vježbanje u kršćanskoj duhovnosti znači svakodnevni ispit savjesti, molitvu i uzdanje u Boga; stavljanje Isusa Krista na prvo mjesto - u.v.i.j.e.k! Samo takav duhovnik biti će sposoban uočiti vlastite manjkavosti i čuvati od njih one koje duhovno usmjerava. 

Zagledajmo se u Isusa i čujmo ga: ''Dođite k meni svi koji ste izmoreni i opterećeni i ja ću vas odmoriti. Uzmite jaram moj na sebe, učite se od mene jer sam krotka i ponizna srca i naći ćete spokoj dušama svojim. Uistinu, jaram je moj sladak i breme moje lako.'' (Mt 11, 28-30)

 
 
Slava Tebi Kriste!
 
 
 
Obavijesti  
- Sv. Misa nedjeljom u 18 sati u crkvi sv. Kristofora.
- Kroz tjedan u Bogoslužnom prostoru Uznesenja Presvete Bogorodice u dogovoru s župnikom.
- Posjet obiteljima u dogovoru s župnikom.
- Sv. ispovijed pola sata prije sv. Mise ili u dogovoru s župnikom. 
 
 
 Kršćanski podsjetnik 
Tko je Isus Krist za tebe?
''On njih upita: "A vi, što vi kažete, tko sam ja?" Petar prihvati i reče: "Ti si Pomazanik - Krist!"
(Mk 8, 29) 
 

DVADESET I ČETVRTA NEDJELJA KROZ GODINU
 
 
Prvo čitanje:  Iz 50, 5-9a Leđa podmetnuh onima što me udarahu.
 
Čitanje Knjige proroka Izaije
 
Gospodin Bog uho mi otvori:
ja se ne protivih niti uzmicah.
Leđa podmetnuh onima što me udarahu,
a obraze onima što mi bradu čupahu,
i lica svojeg ne zaklonih
od pogrda ni od pljuvanja.
Gospodin Bog mi pomaže,
zato se neću smesti.
Zato učinih svoj obraz ko kremen
i znam da se neću postidjeti.
Blizu je onaj koji mi pravo daje.
Tko će na sud sa mnom?
Nek se suoči sa mnom!
Tko je protivnik moj u parnici?
Nek mi se približi!
Gle, Gospodin Bog mi pomaže,
tko će me osuditi?
 
Riječ Gospodnja
  
Otpjevni psalam:  Ps  116, 1-9
Pripjev:  Hodit ću pred licem Gospodnjim u zemlji živih.
 
Ljubim Gospodina jer čuje
vapaj molitve moje:
uho svoje prignu k meni
u dan u koji ga zazvah.

Užeta smrti sapeše me,
stegoše me zamke podzemlja,
snašla me muka i tjeskoba.
Tada zazvah ime Gospodnje:
''Gospodine, spasi život moj!''

Dobrostiv je Gospodin i pravedan,
pun je sućuti Bog naš.
Gospodin čuva bezazlene:
u nevolji bijah, on me izbavi.

On mi život od smrti izbavi,
oči moje od suza, noge od pada.
Hodit ću pred licem Gospodnjim
u zemlji živih.
  
 
 
Drugo čitanje: Jak 2, 14-18 Vjera, ako nema djelâ, mrtva je.
 
Čitanje Poslanice svetoga Jakova apostola
 
Što koristi, braćo moja, ako tko rekne da ima vjeru, a djelâ nema? Može li ga vjera spasiti? Ako su koji brat ili sestra goli i bez hrane svagdanje pa im tkogod od vas rekne: ''Hajdete u miru, grijte se i sitite'', a ne dadnete im što je potrebno za tijelo, koja korist? Tako i vjera: ako nema djelâ, mrtva je u sebi. Inače, mogao bi tko reći: ''Ti imaš vjeru, a ja imam djela. Pokaži mi svoju vjeru bez djelâ, a ja ću tebi djelima pokazati svoju vjeru.''
 
Riječ Gospodnja
 
 
Evanđelje:  Mk 8, 27-35 Ti si Pomazanik-Krist! Sin Čovječji treba da mnogo pretrpi.
 
Čitanje svetog Evanđelja po Marku
 
U ono vrijeme: Krenu Isus i njegovi učenici u sela Cezareje Filipove. Putem on upita učenike: ''Što govore ljudi, tko sam ja?'' Oni mu rekoše: ''Da si Ivan Krstitelj, drugi da si Ilija, treći opet da si neki od proroka.'' On njih upita: ''A vi, što vi kažete, tko sam ja?'' Petar prihvati i reče: ''Ti si Pomazanik – Krist!'' I zaprijeti im da nikomu ne kazuju o njemu.
I poče ih poučavati kako Sin Čovječji treba da mnogo pretrpi, da ga starješine, glavari svećenički i pismoznanci odbace, da bude ubijen i nakon tri dana da ustane. Otvoreno im to govoraše. Petar ga uze u stranu i poče odvraćati. A on se okrenu, pogleda svoje učenike pa zaprijeti Petru: ''Nosi se od mene, sotono, jer ti nije na pameti što je Božje, nego što je ljudsko!''
Tada dozva narod i učenike pa im reče: ''Hoće li tko za mnom, neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom. Tko hoće život svoj spasiti, izgubit će ga; a tko izgubi život svoj poradi mene i evanđelja, spasit će ga.''
 
Riječ Gospodnja
  
Razmišljanje uz Evanđelje / Post illa verba textus   

Draga braćo i sestre!

Trajno postavljamo pitanje: Tko je Isus? Odgovori su vrlo različiti, već prema različitim ljudima i različitim uvjerenima, ali isto tako zavise i od naše životne dobi i životnog iskustva. Očito nam nije isti odgovor u dječjoj dobi, mladosti, starosti, u zdravlju, u bolesti… Skoro u svako vrijeme svojeg života različit nam je odgovor. Odgovor na pitanje zavisi također i od načina našeg življenja. Tko je Isus, skoro i nije moguće dati potpun odgovor. U njegovoj osobi je tajna zato je teško dati potpun odgovor. U jednom odgovoru trebali bi odgovoriti i tko je Bog i čovjek. Trebalo bi odgovoriti što je Bog i što je čovjek. A ovo su dva najveća misterija.
 
U Isusu je jedno i drugo: Bog i čovjek. Zato se ne treba čuditi da trajno odgovaramo i trajno nismo zadovoljni s odgovorom. Cijela kršćanska vjera pokušava svojim Vjerovanjem dati odgovor. Izgleda da vjera najviše odgovara i njezin odgovor iako nije zaokružen (jasan) ipak je najpotpuniji i u njemu su se ljudi najviše nalazili. Znači, mi možemo odgovoriti potpuno tko je Isus Krist, ali možemo odgovoriti što je on za nas. Isus je Mesija, prema svjedočenju Petra i apostola. On je Božji poslanik čovječanstvu. To je najjednostavniji i najstabilniji odgovor, ali za nas ljude ne i najvažniji. On je Božji poslanik, Bože poslanje nama ljudima. I kao prema takvome trebamo imati svoj stav i odnos. Kroz njega susrećemo i doživljavamo istinskog Boga i istinskog čovjeka: Evo Boga, evo Čovjeka!  On je najveći na ovome svijetu i ovoj postojanosti. Kao što je na Isusov upit različito, ne suprotno, odgovorio Marko, Matej, Luka, a drukčije Ivan, govori nam da će uvijek biti pluralizma u odgovorima. Kao što već rekoh, nema potpuna odgovora jer on nadilazi odgovor ljudski. Svi idu za time da dadnu što potpuniji odgovor, a nitko ne može dati iscrpan. Zar mi znamo što je Bog pa i što je čovjek. Tajna nam je Bog i čovjek. I ovoga treba biti svjestan, a ne umišljati veličinu svojeg spoznanja.
 
Kad bi mi mogli dati potpun odgovor, tada bi mi bili jednaki Bogu, a to nismo. Svaka postojanost nadmašuje mišljenje o njoj, a kamo li ne božanska postojanost. Na Isusov upit možda se i ne traži teorijski odgovor (što nama zapadnjacima prvo pada napamet), nego je potrebno dati životni odgovor. I to možemo i trebamo. Odgovor na Isusov upit je odgovor našeg života i traži određeni životni model življenja. To znači, tko odgovori da je Isus Božji poslanik tada je obavezan slijediti njegov put. Ne bi bilo dosljedno da se dadne 'točan' teorijski odgovor (ortodoxia), a da se ne dadne i životni odgovor (ortopraxia). Kako nam govori evanđelje, i Petar je bio u opasnosti da prihvatiti (ima) točan teorijski odgovor ali da ne slijedi ono što proizlazi iz toga. Kada se odlučimo za Istinu, tada se treba odlučiti (biti spreman) za sve što slijedi iz te istine, pa taman to vodilo do predanja svojega života. Možda smo najslabiji u tome da prihvaćajući Isusa prihvatimo i sve što iz toga slijedi – to je ljubiti Boga i bližnjega svoga. To znači imati Isusov odnos prema Bogu i čovjeku.
 
To bi bilo kao da smo se odlučili za slobodu i prihvatili sve što traži da se do nje dođe. Izdaja bi bila samoga sebe opredijeliti se za slobodu a prihvaćati ropstvo. Isusovo pitanje, tko je on, traži aktivan odgovor, aktivno slijeđenje Isusova puta. Tko hoće svoj život spasiti – prema Isusovom savjetu – taj treba biti spreman da ga preda za taj novi život. Tko slijedi Isusa u ljubavi, slijedit će ga i u njegovom predanju, križu. Ustvari, nositi Isusov križ može se samo s i u ljubavi. Bez 'usvojene' ljubavi nema slijeđenja Isusa.
 
Izgleda da oni koji su odgovorili da je Isus apsolutna ljubav i koji to prakticiraju, ti su i danas najsavršenije  odgovorili na Isusov upit. Koji je danas odgovor na upit tko je Isus? Isus nikada ne pada u malodušje bez obzira na kompleksne situacije. Spreman je ići do svojeg ispunjenja i poslanja. To je zov i svima koji ga slijede. On je prihvatio križ iako je znao kud ga vodi (razapinjanju i uskrsnuću) – to je također naš odgovor. Ovoga časa ako budemo hrabri i požrtvovni mi ćemo slijediti Isusa. Isus je ljubav i odvažnost. Skroman je mrviti klasje svojim učenicima, ali i hrabar da smiri uzburkane valove. Tko živi kao Isus – ljubav i dobrotu – taj najbolje i najtočnije odgovara na njegov upit.




MARANATHA


Kao što lahor gasi mali plamen, a veliki raspiruje, 

tako katastrofe gase malu vjeru, 
dok snažna vjera iz njih izlazi ojačana. 



--------------------------------------------------------------------
Svjetski sabor narodnih katoličkih crkava -  World Council of National Catholic Churches
KATOLIČKA STARA CRKVA U RH - Župa sv. Kristofora, Rab
Crkveni listić ''Znak izabrani''
Odgovara: Mons. Marijan Strunje, župnik
E-mail: zup.sv.kristofora@gmail.com
Mob: 091 443 2333
--------------------------------------------------------------------------------