Draga braćo i sestre,
Maurizio Chiodi, koji je
2017. godine, u vezi s rekonstrukcijom bivše Papinske akademije za život,
imenovan od pape Franje njezinim članom, pozvao je na ''razmišljanja'' o tradicionalnom učenju Crkve o homoseksualnosti i
kontracepciji.
Chiodi je nedavno postao član
Vatikanske studijske skupine o ''teološkim kriterijima i sinodalnim metodologijama za
zajedničko razumijevanje kontroverznih, pastoralnih i etičkih pitanja''.
U intervjuu za novinsku
agenciju njemačkih biskupa, katholisch.de, Chiodi je rekao: ''Vjerujem da danas
trebamo ponovno promisliti tradicionalna - i za naše vrijeme neshvatljiva -
etička razmatranja o homoseksualnosti. Ako smo u prošlosti o homoseksualnosti
govorili kao o 'contra naturam' (protiv prirode), danas se moramo zapitati: što
znači 'priroda'? Ova latinska riječ ima mnogo – vrlo različitih – značenja,
prvenstveno značenje univerzalnosti, a moramo zaključiti da je univerzalnost
nužna za moralnu spoznaju'', rekao je.
Svećenik je dodao da moral
treba promatrati u svjetlu iskustva i ''života individualne savjesti s njegovom specifičnom
kulturom''.
Time se relativizira pitanje
objektivno grešnih radnji, poput homoseksualnih radnji. Svećenik je istaknuo
da, iako su ''spolne razlike
konstitutivne za ljudsko postojanje jer one čine početak našeg života: svi
znamo da kao djeca dolazimo od majke i oca'', homoseksualci ''tu razliku ne doživljavaju sebi privlačnom''. Dodao je dalje
kako čovjek ne bira svoju ''seksualnu orijentaciju'', pa se mora zapitati: ''Što je dobro takvoj osobi? Kako bi trebala živjeti
svoju spolnost, prepoznajući svoj poziv da stvara odnose sposobne za blizinu,
brigu, zajedništvo i vjernost drugima, i tražeći dobro koje joj je konkretno
moguće?'' .
Stav Crkve je jasan
Katolička Crkva uvijek je
naučavala da su homoseksualni odnosi ozbiljan grijeh. Kao što Katekizam
Katoličke Crkve kaže, ''činovi homoseksualnosti su, po samoj svojoj
intrinzičnoj prirodi, neuredni''. ''Oni su protivni prirodnom zakonu; isključuju dar
života iz spolnog čina. Oni ne proizlaze iz istinske emocionalne i seksualne
komplementarnosti. Ni pod kojim uvjetima ne mogu biti odobreni''.
Katekizam dodaje da su ljudi
s homoseksualnim sklonostima ''pozvani ispuniti Božju volju u svojim životima i - ako
su kršćani - ujediniti sa žrtvom Gospodinova križa poteškoće s kojima se mogu
susresti zbog svog stanja''. Takvi su ljudi ''pozvani na čistoću''.
Chiodi je implicitno priznao
da su oni koji dovode u pitanje katoličko učenje o spolnosti u ''skrivenom raskolu''. ''Bio je jedan
talijanski katolički filozof Pietro Prini koji je krajem prošlog stoljeća
govorio o 'skrivenom raskolu' u Katoličkoj crkvi, posebno u odnosu na spolni
moral'', rekao je
Chiodi.
Prema njegovu mišljenju,
učenje o kontracepciji i spolnom moralu može se promijeniti: ''Ne mislim da
moramo odbaciti našu tradiciju, ali je moramo promisliti i preformulirati,
polazeći od Biblije, u dijalogu s kršćanima da čujemo njihova iskustva''.
Akademija za život već je i
ranije zastupala sporne stavove. Papa Franjo je, naime, 2016. obnovio Papinsku
akademiju za život, ustanovu koju je osnovao Ivan Pavao II. kako bi obranio
nauk Crkve o obitelji. Papa je nadbiskupa Vicenza Pagliju imenovao predsjednikom
Akademije. On je prethodno bio biskup u biskupiji Terni-Narni-Amelia. Tijekom
njegova mandata u gradskoj katedrali osvanula je freska s prikazom Krista kako
odvlači grješnike u nebo. Oni su goli, a neki od njih bili su prikazani kao
homoseksualci koji se ljube s drugima. Na jednom od aktova nalazi se i lik
nadbiskupa Paglije.
U 2021. Akademija je
organizirala višednevni simpozij posvećen bioetičkim temama. Godine 2022.
objavljena je knjiga s radovima s ovog simpozija pod nazivom Teološka etika
života. Tu je, među ostalim, postavljena teza o dopuštenosti kontracepcije u
braku. Iako su knjigu oštro kritizirali mnogi katolički publicisti, Akademija
ju je žestoko branila. Sam je nadbiskup Paglia sugerirao da bi Franjo mogao
promijeniti nauk Crkve o kontracepciji. Na pitanje o ovome izdanju, papa je
rekao da je teologija traženje novih putova…
Malo po malo, prema doktrini
kuhanja žabe, u nauk Katoličke Crkve pokušavaju se infiltrirati učenja koja su
s tim naukom u potpunoj suprotnosti. Fiducia supplicans, uvodeći
mogućnost blagoslova tzv. homoseksualnih partnera, relativizira katoličko
učenje o homoseksualnosti.
Jasno je iz koje kuhinje ovo
dolazi. Kuriozitet je, naime, činjenica da je bivša Kongregacija za nauk vjere
svojedobno istraživala sadašnjeg pročelnika Dikasterija (godine 2022.
kongragacija je preimenovana u dikasterij) za nauk vjere Victora Manuela
Fernándeza zbog optužbi da ne dijeli nauk Crkve o homoseksualnosti. Ali
Fernándeza je papa Franjo imenovao pročelnikom te kongregacije (dikasterija)
koja ga je ranije istraživala. Zato njegovi suspektni stavovi sada jasno
odzvanjaju u deklaraciji Fiducia supplicans koja na mala vrata
uvodi homoseksualnu i genderističku ideologiju u Katoličku Crkvu. Fernández je
napisao i mnoge dijelove sporne apostolske pobudnice Amoris Laetitia.
Fernández ima jasnu potporu
pape Franje. Nakon objave sporne deklaracije papa Franjo upozorio je na ''nefleksibilne
ideološke pozicije'' koje mogu spriječiti Crkvu da vidi stvarnost i krene
naprijed. ''Ostanimo budni
protiv krutih ideoloških pozicija koje nas često, pod krinkom dobrih namjera,
odvajaju od stvarnosti i onemogućuju nam da idemo naprijed'', poručio je. ''Pozvani smo, umjesto toga, krenuti i putovati, poput
mudraca, slijedeći svjetlo koje nas uvijek želi voditi dalje, ponekad
neistraženim stazama i novim cestama''.
Jasno je kuda vode
neistraženi putevi. U to da su nedavno i dekani katoličkih fakulteta u
Hrvatskoj dali potporu osnivanju Rodnih studija. Studija koji promiču
protukatoličke i protuzdravorazumske antropološke pozicije.
Samo je jedan Put, Istina i
Život. Svi drugi putevi vode izravno u pakao. Ma koliko to nefleksibilno i
kruto zvučalo…
Davor Dijanović
Obavijesti
-
Sv. Misa nedjeljom u 18 sati u crkvi sv. Kristofora.
- Kroz tjedan u Bogoslužnom prostoru Uznesenja Presvete Bogorodice u dogovoru s
župnikom.
- Posjet obiteljima u dogovoru s župnikom.
- Sv. ispovijed pola sata prije sv. Mise ili u dogovoru s župnikom.
Kršćanski podsjetnik
Otvoreno
srce preduvijet je za ulazak u kraljevstvo Božje:
"Pustite dječicu
neka dolaze k meni; ne priječite im jer takvih je kraljevstvo Božje!'' (Mk 10, 14)
DVADESET
I SEDMA NEDJELJA KROZ GODINU
Prvo
čitanje: Post 2, 18-24 I dvoje njih bit će jedno tijelo.
Čitanje
Knjige Postanka
Reče
Gospodin, Bog: "Nije dobro da čovjek bude sam! Načinit ću mu pomoć kao
što je on."
Tada
Gospodin, Bog, oblikova od zemlje sve životinje poljske i sve ptice nebeske i
privede ih čovjeku da vidi kako će koju nazvati, pa kako koje stvorenje čovjek
prozove, da mu tako bude ime. Čovjek nadjene imena svoj stoci, svim pticama
nebeskim i životinjama poljskim. No čovjeku se ne nađe pomoć kao što je on.
Tada Gospodin, Bog, pusti tvrd san na čovjeka te on zaspa pa mu izvadi jedno
rebro, a mjesto zatvori mesom. Od rebra što ga je uzeo čovjeku napravi
Gospodin, Bog, ženu pa je dovede čovjeku. Nato čovjek reče:
"Odjednom, evo kosti od mojih kosti,
mesa od mesa
mojega!
Ženom neka
se zove,
od čovjeka
kad je uzeta!"
Stoga će
čovjek ostaviti oca i majku da prione uza ženu svoju i dvoje njih bit će jedno
tijelo.
Riječ
Gospodnja
Otpjevni
psalam: Ps 128, 1-6
Blagoslovio
nas Bog sve dane života našega!
Blago
svakome koji se boji Gospodina,
koji njegovim hodi stazama!
Plod ruku svojih ti ćeš uživati,
blago tebi, dobro će ti biti.
Žena će ti biti kao plodna loza
u odajama tvoje kuće;
sinovi tvoji ko mladice masline
oko stola tvojega.
Eto, tako će biti blagoslovljen čovjek
koji se boji Gospodina!
Blagoslovio te Gospodin sa Siona,
uživao sreću Jeruzalema
sve dane života svojega!
Vidio djecu svojih sinova,
mir nad Izraelom!
Drugo
čitanje: Heb 2, 9-11 Posvetitelj i posvećeni – svi su od jednoga.
Čitanje
Poslanice Hebrejima
Braćo:
Njega, za malo manjeg od anđelâ, Isusa, vidimo zbog pretrpljene smrti slavom i
časti ovjenčana da milošću Božjom bude svakome na korist što je on smrt okusio.
Dolikovalo
je doista da Onaj radi kojega je sve i po kojemu je sve – kako bi mnoge sinove
priveo k slavi – po patnjama do savršenstva dovede početnika njihova spasenja.
Ta i posvetitelj i posvećeni – svi su od jednoga! Zato se on i ne stidi zvati
ih braćom.
Riječ
Gospodnja
Evanđelje: Mk
10, 2-16 Što Bog združi, čovjek neka ne rastavlja!
Čitanje
svetog Evanđelja po Marku
U ono
vrijeme: Pristupe farizeji k Isusu pa ga upitaše:
''Je li mužu dopušteno otpustiti ženu?'' On im odgovori: ''Što vam
zapovjedi Mojsije?'' Oni rekoše: ''Mojsije je
dopustio napisati otpusno pismo i – otpustiti.'' A Isus će
im: ''Zbog okorjelosti srca vašega napisa vam on tu
zapovijed. Od početka stvorenja muško i žensko stvori ih. Stoga će čovjek
ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu; i dvoje njih bit će jedno
tijelo. Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo. Što dakle Bog združi, čovjek
neka ne rastavlja!''
U kući su ga
učenici ponovno o tome ispitivali. I reče im: ''Tko otpusti
svoju ženu pa se oženi drugom, čini prema prvoj preljub. I ako žena napusti
svoga muža pa se uda za drugoga, čini preljub.''
Donosili mu
dječicu da ih se dotakne, a učenici im branili. Opazivši to, Isus se ozlovolji
i reče im: ''Pustite dječicu neka dolaze k meni; ne priječite im
jer takvih je kraljevstvo Božje! Zaista, kažem vam, tko ne primi kraljevstva
Božjega kao dijete, ne, u nj neće ući.'' Nato ih zagrli pa ih blagoslivljaše
polažući na njih ruke.
Riječ
Gospodnja
Razmišljanje uz
Evanđelje / Post illa verba textus
Draga
braćo i sestre!
Ljubav
čovjeka očarava. Sva su bića, a osobito čovjek obdarena ljubavlju. Ljubav
usmjerava prema zajedništvu, pa tako iz ljubavi nastaje najsnažnije zajedništvo
– zajedništvo braka. Kroz brak se ostvaruje ljubav, ali i ljudska vrsta. To
znači da je bračno zajedništvo nešto najprirodnije, nešto što je položeno u sam
genski kôd svih bipolarnih bića. Uza sve to što su svi ljudi usmjereni na
zajedništvo, ipak nije lagano živjeti to zajedništvo. Razne su vrste
zajedništva i trebanja drugoga: iz potrebe, iz tjelesne privlačivosti, iz osjećajnosti
prema drugome itd., mogu biti razne vrste trebanja drugoga.
Ljudske
ljubavi su dosta prolazne i krhke ako ostanu na nivou spontanosti. Ljubav je
nešto uzvišenije i snažnije od privlačnosti. Ljubav zahvaća cijelu ljudsku
osobu (htijenje i mišljenje) i zahtjeva angažman cijele osobe. Na ljubav spada
i odgovornost i spontanost i predanje i uzvraćanje. Za ljubav je potrebna vrlo
velika zrelost. Nezreli ne mogu imati 'kontinuiranu' ljubav. Ljubav koja je i
odgovornost očito traži zrele ljude za odgovornost. Ljubav je predanje drugome
i za drugoga. Ljubav je umiranje, a to je uvijek i čin koji traži vrlo zrelu
osobu.
Situacija braka danas - Uvijek je bila atraktivna i krizna.
Kriznost i privlačivost kao da su stalne i stalno se isprepliću. Brak je uvijek
nosio i usrećenje i nesreću. Ali radi toga se ni u kojem slučaju ne smije
proglasiti stvarnošću negativnom. Bila je velika burna u povijesti oko toga.
Osobito je poznat stav u dualističkim pokretima, kad se sve tjelesno (pa i
brak) proglašavalo djelom zloga duha. Kršćanstvo nije moglo to shvaćanje nikako
prihvatiti niti tolerirati. Kršćanstvo osuđuje sve one koji bi htjeli brak
proglasiti zlim ili na granici zla.
Brak
je u kršćanstvu sakrament, sveta stvarnost koju blagoslivlja Isus i njegov Duh
ljubavi. Sam Isus priznaje problematiku braka u vremenu prije njega. Mojsije je
čak dozvolio rastavu, iako ona nije po prirodi 'predviđena'. Međutim, Isus vidi
povratak na početno
stanje (prije Mojsijevog dopuštenja) tek kad se čovjek preporodi, a preporođen
čovjek u ljubavi postaje i konstantan u ljubavi. Za sve se odgaja, a izgleda da
se vrlo malo odgaja za brak, a o njemu mnogima ovisi životna sreća.
Stari
odgojni i običajni 'mehanizam' kao da je bio našao neki način kako da održi
brak. Sada je i vrijeme i čovjek drukčiji, pa i dosadašnji načini ne vrijede.
Novi oblici još nisu pronađeni, pa se nalazimo u vremenu kriznog braka. Ta
kriza spada u najveće krize današnjice. I kao da nitko ne zna kako ju nadići.
Da li su i danas ljudi tvrda srca i da li bi trebalo neko 'dopuštenje' ako brak
nije uspio? Teško je odgovoriti, ali se tako događa i bez odobrenja. Isto tako
ne bi trebao onoga kome brak nije uspio otpisati u kršćanstvu. Njegovo stanje
ne može se uzimati niti za primjer, ali ga se ne može niti otpisati. Što ako je
neki brak od doma ljubavi postao dom pakao?
U
kršćanskoj tradiciji je za takve rečeno da se mogu rastati 'od stola i postelje
bez mogućnosti nove ženidbe'. Da li je to rješenje? Crkveni oci su s tim vodili
veliku muku. I bilo je različitih gledanja i tumačenja. Katolička Crkva je ipak
stala na stanovište apsolutne nerastavljivosti ako je brak bio istinski
sklopljen, dok pravoslavna dopušta ponovne brakove radi izbjegavanja razvrata, ali
takve brakove nikada nije uspoređivala i vrednovala sa prvim brakom. Svim ljudima je ideal da brak
'uspije' i da ostane trajan. Taj ideal treba podržati i njegovati. Jer u što
ljudi vjeruju to i ostvaruju. Ostvaruju s mukom i kroz krize, ali ipak
ostvaruju. Molimo Boga da bračnim partnerima Bog promjeni srce i da ih osposobi
za doživotnu ljubav. Moramo priznati da je to ipak božanski dar.
Draga braćo i sestre,
Maurizio Chiodi, koji je 2017. godine, u vezi s rekonstrukcijom bivše Papinske akademije za život, imenovan od pape Franje njezinim članom, pozvao je na ''razmišljanja'' o tradicionalnom učenju Crkve o homoseksualnosti i kontracepciji.
Chiodi je nedavno postao član Vatikanske studijske skupine o ''teološkim kriterijima i sinodalnim metodologijama za zajedničko razumijevanje kontroverznih, pastoralnih i etičkih pitanja''.
U intervjuu za novinsku agenciju njemačkih biskupa, katholisch.de, Chiodi je rekao: ''Vjerujem da danas trebamo ponovno promisliti tradicionalna - i za naše vrijeme neshvatljiva - etička razmatranja o homoseksualnosti. Ako smo u prošlosti o homoseksualnosti govorili kao o 'contra naturam' (protiv prirode), danas se moramo zapitati: što znači 'priroda'? Ova latinska riječ ima mnogo – vrlo različitih – značenja, prvenstveno značenje univerzalnosti, a moramo zaključiti da je univerzalnost nužna za moralnu spoznaju'', rekao je.
Katolička Crkva uvijek je naučavala da su homoseksualni odnosi ozbiljan grijeh. Kao što Katekizam Katoličke Crkve kaže, ''činovi homoseksualnosti su, po samoj svojoj intrinzičnoj prirodi, neuredni''. ''Oni su protivni prirodnom zakonu; isključuju dar života iz spolnog čina. Oni ne proizlaze iz istinske emocionalne i seksualne komplementarnosti. Ni pod kojim uvjetima ne mogu biti odobreni''.
Akademija za život već je i ranije zastupala sporne stavove. Papa Franjo je, naime, 2016. obnovio Papinsku akademiju za život, ustanovu koju je osnovao Ivan Pavao II. kako bi obranio nauk Crkve o obitelji. Papa je nadbiskupa Vicenza Pagliju imenovao predsjednikom Akademije. On je prethodno bio biskup u biskupiji Terni-Narni-Amelia. Tijekom njegova mandata u gradskoj katedrali osvanula je freska s prikazom Krista kako odvlači grješnike u nebo. Oni su goli, a neki od njih bili su prikazani kao homoseksualci koji se ljube s drugima. Na jednom od aktova nalazi se i lik nadbiskupa Paglije.
Obavijesti
- Sv. Misa nedjeljom u 18 sati u crkvi sv. Kristofora.
- Kroz tjedan u Bogoslužnom prostoru Uznesenja Presvete Bogorodice u dogovoru s župnikom.
- Posjet obiteljima u dogovoru s župnikom.
- Sv. ispovijed pola sata prije sv. Mise ili u dogovoru s župnikom.
Kršćanski podsjetnik
Otvoreno srce preduvijet je za ulazak u kraljevstvo Božje:
"Pustite dječicu neka dolaze k meni; ne priječite im jer takvih je kraljevstvo Božje!'' (Mk 10, 14)
DVADESET
I SEDMA NEDJELJA KROZ GODINU
Prvo čitanje: Post 2, 18-24 I dvoje njih bit će jedno tijelo.
Čitanje Knjige Postanka
Reče Gospodin, Bog: "Nije dobro da čovjek bude sam! Načinit ću mu pomoć kao što je on."
Tada Gospodin, Bog, oblikova od zemlje sve životinje poljske i sve ptice nebeske i privede ih čovjeku da vidi kako će koju nazvati, pa kako koje stvorenje čovjek prozove, da mu tako bude ime. Čovjek nadjene imena svoj stoci, svim pticama nebeskim i životinjama poljskim. No čovjeku se ne nađe pomoć kao što je on. Tada Gospodin, Bog, pusti tvrd san na čovjeka te on zaspa pa mu izvadi jedno rebro, a mjesto zatvori mesom. Od rebra što ga je uzeo čovjeku napravi Gospodin, Bog, ženu pa je dovede čovjeku. Nato čovjek reče:
"Odjednom, evo kosti od mojih kosti,
Ženom neka se zove,
od čovjeka kad je uzeta!"
Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza ženu svoju i dvoje njih bit će jedno tijelo.
Otpjevni psalam: Ps 128, 1-6
Blagoslovio nas Bog sve dane života našega!
Blago svakome koji se boji Gospodina,
koji njegovim hodi stazama!
Plod ruku svojih ti ćeš uživati,
blago tebi, dobro će ti biti.
Žena će ti biti kao plodna loza
u odajama tvoje kuće;
sinovi tvoji ko mladice masline
oko stola tvojega.
Eto, tako će biti blagoslovljen čovjek
koji se boji Gospodina!
Blagoslovio te Gospodin sa Siona,
uživao sreću Jeruzalema
sve dane života svojega!
Vidio djecu svojih sinova,
mir nad Izraelom!
Čitanje Poslanice Hebrejima
Braćo: Njega, za malo manjeg od anđelâ, Isusa, vidimo zbog pretrpljene smrti slavom i časti ovjenčana da milošću Božjom bude svakome na korist što je on smrt okusio.
Dolikovalo je doista da Onaj radi kojega je sve i po kojemu je sve – kako bi mnoge sinove priveo k slavi – po patnjama do savršenstva dovede početnika njihova spasenja. Ta i posvetitelj i posvećeni – svi su od jednoga! Zato se on i ne stidi zvati ih braćom.
Evanđelje: Mk 10, 2-16 Što Bog združi, čovjek neka ne rastavlja!
Čitanje svetog Evanđelja po Marku
''Je li mužu dopušteno otpustiti ženu?'' On im odgovori: ''Što vam zapovjedi Mojsije?'' Oni rekoše: ''Mojsije je dopustio napisati otpusno pismo i – otpustiti.'' A Isus će im: ''Zbog okorjelosti srca vašega napisa vam on tu zapovijed. Od početka stvorenja muško i žensko stvori ih. Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu; i dvoje njih bit će jedno tijelo. Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo. Što dakle Bog združi, čovjek neka ne rastavlja!''
U kući su ga učenici ponovno o tome ispitivali. I reče im: ''Tko otpusti svoju ženu pa se oženi drugom, čini prema prvoj preljub. I ako žena napusti svoga muža pa se uda za drugoga, čini preljub.''
Donosili mu dječicu da ih se dotakne, a učenici im branili. Opazivši to, Isus se ozlovolji i reče im: ''Pustite dječicu neka dolaze k meni; ne priječite im jer takvih je kraljevstvo Božje! Zaista, kažem vam, tko ne primi kraljevstva Božjega kao dijete, ne, u nj neće ući.'' Nato ih zagrli pa ih blagoslivljaše polažući na njih ruke.
Razmišljanje uz Evanđelje / Post illa verba textus
Draga braćo i sestre!
Ljubav čovjeka očarava. Sva su bića, a osobito čovjek obdarena ljubavlju. Ljubav usmjerava prema zajedništvu, pa tako iz ljubavi nastaje najsnažnije zajedništvo – zajedništvo braka. Kroz brak se ostvaruje ljubav, ali i ljudska vrsta. To znači da je bračno zajedništvo nešto najprirodnije, nešto što je položeno u sam genski kôd svih bipolarnih bića. Uza sve to što su svi ljudi usmjereni na zajedništvo, ipak nije lagano živjeti to zajedništvo. Razne su vrste zajedništva i trebanja drugoga: iz potrebe, iz tjelesne privlačivosti, iz osjećajnosti prema drugome itd., mogu biti razne vrste trebanja drugoga.
Ljudske ljubavi su dosta prolazne i krhke ako ostanu na nivou spontanosti. Ljubav je nešto uzvišenije i snažnije od privlačnosti. Ljubav zahvaća cijelu ljudsku osobu (htijenje i mišljenje) i zahtjeva angažman cijele osobe. Na ljubav spada i odgovornost i spontanost i predanje i uzvraćanje. Za ljubav je potrebna vrlo velika zrelost. Nezreli ne mogu imati 'kontinuiranu' ljubav. Ljubav koja je i odgovornost očito traži zrele ljude za odgovornost. Ljubav je predanje drugome i za drugoga. Ljubav je umiranje, a to je uvijek i čin koji traži vrlo zrelu osobu.
Situacija braka danas - Uvijek je bila atraktivna i krizna. Kriznost i privlačivost kao da su stalne i stalno se isprepliću. Brak je uvijek nosio i usrećenje i nesreću. Ali radi toga se ni u kojem slučaju ne smije proglasiti stvarnošću negativnom. Bila je velika burna u povijesti oko toga. Osobito je poznat stav u dualističkim pokretima, kad se sve tjelesno (pa i brak) proglašavalo djelom zloga duha. Kršćanstvo nije moglo to shvaćanje nikako prihvatiti niti tolerirati. Kršćanstvo osuđuje sve one koji bi htjeli brak proglasiti zlim ili na granici zla.
Brak je u kršćanstvu sakrament, sveta stvarnost koju blagoslivlja Isus i njegov Duh ljubavi. Sam Isus priznaje problematiku braka u vremenu prije njega. Mojsije je čak dozvolio rastavu, iako ona nije po prirodi 'predviđena'. Međutim, Isus vidi povratak na početno stanje (prije Mojsijevog dopuštenja) tek kad se čovjek preporodi, a preporođen čovjek u ljubavi postaje i konstantan u ljubavi. Za sve se odgaja, a izgleda da se vrlo malo odgaja za brak, a o njemu mnogima ovisi životna sreća.
Stari odgojni i običajni 'mehanizam' kao da je bio našao neki način kako da održi brak. Sada je i vrijeme i čovjek drukčiji, pa i dosadašnji načini ne vrijede. Novi oblici još nisu pronađeni, pa se nalazimo u vremenu kriznog braka. Ta kriza spada u najveće krize današnjice. I kao da nitko ne zna kako ju nadići. Da li su i danas ljudi tvrda srca i da li bi trebalo neko 'dopuštenje' ako brak nije uspio? Teško je odgovoriti, ali se tako događa i bez odobrenja. Isto tako ne bi trebao onoga kome brak nije uspio otpisati u kršćanstvu. Njegovo stanje ne može se uzimati niti za primjer, ali ga se ne može niti otpisati. Što ako je neki brak od doma ljubavi postao dom pakao?
U kršćanskoj tradiciji je za takve rečeno da se mogu rastati 'od stola i postelje bez mogućnosti nove ženidbe'. Da li je to rješenje? Crkveni oci su s tim vodili veliku muku. I bilo je različitih gledanja i tumačenja. Katolička Crkva je ipak stala na stanovište apsolutne nerastavljivosti ako je brak bio istinski sklopljen, dok pravoslavna dopušta ponovne brakove radi izbjegavanja razvrata, ali takve brakove nikada nije uspoređivala i vrednovala sa prvim brakom. Svim ljudima je ideal da brak 'uspije' i da ostane trajan. Taj ideal treba podržati i njegovati. Jer u što ljudi vjeruju to i ostvaruju. Ostvaruju s mukom i kroz krize, ali ipak ostvaruju. Molimo Boga da bračnim partnerima Bog promjeni srce i da ih osposobi za doživotnu ljubav. Moramo priznati da je to ipak božanski dar.
MARANATHA
Kao što lahor gasi mali plamen, a veliki raspiruje,
tako katastrofe gase malu vjeru, dok snažna vjera iz njih izlazi ojačana.
--------------------------------------------------------------------Svjetski sabor narodnih katoličkih crkava - World Council of National Catholic ChurchesKATOLIČKA STARA CRKVA U RH - Župa sv. Kristofora, RabCrkveni listić ''Znak izabrani''Odgovara: Mons. Marijan Strunje, župnikE-mail: zup.sv.kristofora@gmail.comMob: 091 443 2333--------------------------------------------------------------------------------
MARANATHA
Kao što lahor gasi mali plamen, a veliki raspiruje,
tako katastrofe gase malu vjeru,
dok snažna vjera iz njih izlazi ojačana.
--------------------------------------------------------------------
Svjetski sabor narodnih katoličkih crkava - World Council of National Catholic Churches
KATOLIČKA STARA CRKVA U RH - Župa sv. Kristofora, Rab
Crkveni listić ''Znak izabrani''
Odgovara: Mons. Marijan Strunje, župnik
E-mail: zup.sv.kristofora@gmail.com
Mob: 091 443 2333
--------------------------------------------------------------------------------